Obertament presenta l’informe anual sobre com s’aborden a la premsa els problemes de salut mental, enguany posant el focus als més comuns: l’ansietat i la depressió.
Presentació via streaming des del Col·legi de Periodistes de Catalunya
Per confirmar la teva assitència i poder rebre l'enllaç per connectar-t'hi inscriu-te en aquest formulari: https://forms.gle/g5NhqdrULJtSGfy27
Amb la participació de:
La publicació d’aquest anàlisi coincideix amb un context social en el qual els problemes de salut mental van en augment i la manera com els mitjans ho representen pot ser determinant en la visió que la societat en té . Els professionals sanitaris ja parlen des de fa mesos d’una onada silenciosa de nous casos de persones que debuten en una problemàtica de salut mental.
La pandèmia i la crisi econòmica que se’n deriva provoquen temor i preocupació en la societat en el seu conjunt, un impacte psicològic a gran escala que no podem ignorar. Estudis recents assenyalen que arran de l’arribada de la Covid19 els problemes per dormir, la por, la incertesa i l’ansietat –símptomes que poden acabar en trastorns majors com depressions o idees autolítiques- han augmentat entre un 15 i un 20%.
Per tal de transformar creences i comportaments al voltant dels problemes de salut mental comuns com l’ansietat i depressió, els mitjans han d’esdevenir aliats en la construcció i transmissió d’un nou imaginari. Si no combatem l’estigma que hi va associat, la persona que comença a sentir malestar psicològic o emocional sent, a més, culpa i vergonya. Això farà que trigui molt més temps en demanar ajuda. I el seu entorn tampoc estarà preparat ni sabrà com acompanyar-la.
Observatoris anteriors han assenyalat les bones i males praxis periodístiques en matèria de salut mental i sobre el tabú del suïcidi. Les dades que compartim aquest any sobre el tractament informatiu de l’ansietat i la depressió, i la reflexió que les acompanya per part de diversos testimonis en primera persona, han de permetre als professionals de la informació elaborar unes peces més acurades, realistes i sensibles. Els periodistes han de poder identificar els mites que encara condicionen la qualitat de reportatges, notícies i entrevistes sobre la qüestió, per tal de no reproduir-los ni seguir-los alimentant.
Una mirada desestigmatitzadora de la salut mental permetrà que quan les persones comencem a sentir malestar psicològic en puguem parlar obertament i no ens demorem en cercar ajuda professional. Al contrari, un retrat mediàtic estereotipat i negatiu contribuirà a perpetuar l’estigma que tant agreuja la condició de les persones afectades i retarda l’accés als serveis sanitaris, a un tractament adequat i a la possibilitat de recuperar-se.
Com a novetat d'enguany l'informe compta amb la participació de diverses veus del món del periodisme que ofereixen la seva doble mirada com a professionals dels mitjans que han viscut un trastorn de salut mental en primera persona.
“Els mitjans tenen la responsabilitat de trencar els tabús”
Ricard Ustrell - Periodista, director i presentador del programa “Planta Baixa” a TV3.
Per confirmar la teva assitència i poder rebre l'enllaç per connectar-t'hi inscriu-te en aquest formulari: https://forms.gle/g5NhqdrULJtSGfy27
Font Original: Obertament